Sunday, 1 June 2014

6:125

Bismillah…

Akhi..
Aku telah melihat kalian pergi..
Kalian pergi demi menggapai cita-cita..
Cita-cita dunia jua cita-cita akhirat..

Aku dapat melihat gembira kalian..
Kalian berukhuwah riang gembira..
Kalian berkongsi gembira itu di medan sosial..

Aku turut dapat merasakan gembira itu..
Kerana aku tahu gembira itu bukan sekadar gembira..
Ada hasil yang akan kalian bawa pulang..
Nanti di suatu masa..

Namun akhi..
Aku di sini masih lagi seperti dahulu..
Keseorangan walau dikelilingi manusia..
Iblis dan syaitan menggerumuniku bak serigala lapar…

Lalu kadang timbul satu perasaan jahat..
Aku terkadang ingin lari meninggalkan medan..
Aku mahu menanggalkan pakaian taqwa ini..
Namun ku tahan jua..

Aku mencuba untuk bertahan..
Dengan segala-galanya yang aku ada..
Dengan segala yang aku pelajari dari kalian…

Kerana aku ada tanggungjawab besar di sini..
Aku perlu membina manusia..
Membina manusia menjadi pahlawan..
Membina manusia menjadi harapan..
Membina dan terus membina..

Sehinggalah sampai waktu bila kalian pulang..
Kalian pun terpesona dengan manusia-manusia ini..
Dan kalian lalu  bertanya..

“Dari mana datang semua ini?’

Lalu aku menjawab..

“6:125” 

Encik Musab, 1/6/14

1 comment: