Saturday, 28 December 2013

Proses Taaruf Baitul.....

Yang pasti bukan Baitul Muslim..Hehe.

Begini ceritanya..

Alhamdulillah, dengan izin Allah, pada malam semalam saya berpeluang untuk menyertai sekumpulan manusia hebat, bersama-sama berhimpun dalam sebuah taman syurga nan indah ataupun lebih mesra disebut sebagai mabit. Dalam bahasa yang lebih canggihnya, mabit ni dikenali juga sebagai “Malam Bina Iman & Taqwa”. Namun ada juga pendapat yang mengatakan mabit adalah ringkasan kepada “Malam Bersama Ikhwah Tercinta”. So nampak tak ada khilaf di situ?

Heh..

Ikutlah nak sebut apa pun. Yang penting ruhnya tetap sama. Iaitu, kita berhimpun beramai-ramai, bersama-sama teman seperjuangan membasahkan ruhiyah(dalaman) kita. Caranya terpulanglah. Nak bagi tazkirah ringkas boleh, nak mentadabbur Al Quran secara berjemaah pun boleh, ataupun apa-apa sahaja yang boleh meningkatkan iman dan taqwa. Cewah..

Nak cerita pasal mabit ni, boleh buat satu entry khas sebenarnya. In sha Allah, di lain masa..


Cuma kali ini, saya ingin berkongsi serba sedikit peristiwa yang saya kira membuka minda saya. Peristiwa yang menyedarkan saya bahawasanya masih ada elemen tarbiah yang masih belum saya bumikan sepenuhnya dalam diri saya.

Sebelum itu, mari kita soroti peristiwa itu secara kronologi. Suspen dan thrill gitu. Hehe.

Tirai malam itu dibuka dengan adegan ikhwah-ikhwah berselerakan di segenap penjuru masijid. Ada yang main smartphone. Ada yang baca Al Quran. Ada yang mengambil peluang untuk bersolat sunat. Saya pula melepak di tepian masjid bersembang dengan ikhwah-ikhwah yang saya kenali.

Oh ya. Terlupa nak beritahu. Program Mabit ni anjuran ikhwah-ikhwah yang menuntut di universiti yang namanya terpaksa dirahsiakan. Saya menyibuk je kat situ malam tu. Heh.

Ok. Bersambung semula..

Kemudian tanpa berlengah lagi, person-in-charge (PIC) untuk program mabit malam itu mula beraksi. Kesemua ikhwah berjaya dikumpulkan dalam masa kurang dari seminit. Macam biasa, kalau takde ucapan alu-aluan daripada pengerusi majlis, macam tak lengkap sesuatu program itu. Maka, pengerusi majlis pun mengambil tempatnya. Hadaf (matlamat) dan tentatif program diterangkan dengan begitu bergaya sekali.

Setelah itu, kami dibahagikan kepada beberapa kumpulan kecil. Tugasan pertama yang perlu kami settlekan malam tu sebelum acara tidur berjemaah mengambil tempat adalah membaca dan mentadabbur surah Al Muzammil.

Pada ketika inilah, peristiwa itu berlaku…cewah..

Selesai bertilawah seorang tiga ayat, seorang akh yang merangkap ketua kumpulan memulakan tugasnya..  

“Ada sesiapa yang nak tadabbur..?”

Krik krik krik.

Part yang ni best. Semua pandang bawah, pandang quran, buat-buat macam tengah cari ayat. Ada jugak yang tepuk-tepuk bahu kawan sebelah, kawan yang ditepuk bahu tu pulak tiba-tiba jadi tergedik-gedik. Heh.

Untuk mengelakkan lebih banyak lagi cengkerik yang akan membiak, maka akh yang merangkap ketua kumpulan itu pun mengambil inisiatif untuk bertadabbur terlebih dahulu.

Diringkaskan cerita, saya tertarik dengan beberapa patah kata-kata beliau..

“Antum nak tahu kenapa semua orang segan-segan nak tadabbur?”

“Sebab tadabbur ni rasa hati kita..”

“Dan kita tak akan sebarang meluahkan rasa pada orang yang kita tak kenal..”

Kata-kata akh ini telah saya sunting, namun maksud asalnya tetap sama.

Ya benar. Kami ketika itu masih belum cukup mengenali antara satu sama lain. Bahkan ada dalam kalangan ahli kumpulan itu yang baru kali pertama bersua muka. Bayangkan, bagaimana kita mampu untuk meluahkan rasa hati kita kepada seseorang yang nama penuhnya pun kita tak tahu.

Kerana itulah tarbiah mengajar kita untuk senantiasa bertaaruf pada permulaan setiap apa yang kita lakukan. Bahkan Imam Hassan Al Banna meletakkan taaruf, yakni berkenal-kenalan sebagai rukun pertama usrah. Rukun usrah ni boleh dikatakan sama macam rukun solat. Maksudnya kalau tak cukup satu, tak sah usrah kita. Sampai begitu sekali.

Dan ramai orang salah faham tentang taaruf. Ramai yang menyangka taaruf ini hanya proses nak tahu biodata seseorang. Contohnya, nama orang tu, umur dia, hobi dia, alamat dia, benda-benda macam tu. Di sini saya nak menegaskan bahawa sangkaan seperti ini perlu diperangi habis-habisan. Cewah, emosi terlebih.

Eh saya serius ni.

Taaruf ni bukan sekadar untuk kita tahu basic information seseorang. Lebih-lebih lagi dalam sistem usrah yang butuh kebersamaan yang erat. Maka proses taaruf harus gencar sehingga ke tahap kita sanggup berkorban untuk dia. Kerana logiknya, kita hanya sanggup berkorban untuk orang yang kita betul-betul dah kenal.

Justeru, taaruf yang sebenarnya adalah taaruf yang tidak pernah berhenti. Hatta, walaupun kalian sudah bersama dengan seseorang itu selama berpuluh-puluh tahun, kalian dan orang itu masih butuh taaruf sebenarnya. Kerana, hanya dengan taaruf yang benar-benar hebat, dua rukun usrah yang seterusnya mampu dicapai, iaitu tafahum dan takaful.

Oleh itu, bertaaruflah saudaraku dengan taaruf yang sebenar-benarnya..

“Sesungguhnya, orang-orang mu’min itu bersaudara..”
(Al Hujurat, 10)

P/S : Sesiapa nak bertaaruf dengan saya, sila PM inbox saya. Ikhwah atau lelaki sahaja. Heh

2 comments:

  1. harapannya post ini, atau perkongsian malam itu (MABIT) itu dikongsikan lagi. sekian.

    ReplyDelete