Saturday, 21 December 2013

Ajarkan Aku Untuk Mencintai Bidadari


Ajarkan aku untuk mencintai bidadari..
Agar dunia tidak ku cintai, jauh dalam hati..
Dunia yang penuh, penuh dengan tipu daya yang keji..
Yang memenatkan aku dalam kembara spiritual menuju ilahi..
Yang menghauskan nafasku, yang mengoyak ketenangan dalam sanubari..
Yang membunuh hatiku, hingga mati…

Ajarkan aku untuk mencintai bidadari..
Agar mataku cerah lihat ke sana..
Supaya aku rindu untuk menatap indahnya sungai syurga..
Agar telingaku jelas dengar ke sana..
Supaya aku jatuh hati dengan kicauan burung syurga..
Agar hidungku tajam hidu ke sana..
Supaya aku ghairah dengan nikmatnya hembusan angin syurga..

Ajarkan aku untuk mencintai bidadari..
Agar aku tak terbuai dengan keakhawatan seorang ukhti..
Yang cantiknya, bisa mencairkan hati..
Yang lembutnya, bisa menggoncang sanubari..
Yang zahirnya, layak dijadikan suri..
Namun semua itu menenggelamkan aku, ke dalam lautan nafsu sendiri..
Ah..maafkan aku duhai ukhti..
Tiada ku bermaksud merendahkan yang empunya diri..
Sama-samalah kita menjaga diri..

Ajarkan aku untuk mencintai bidadari..
Agar aku bisa menjadi seperti Musa
Gigih berdakwah,  meski dibatasi kekurangan yang mega..
Supaya aku bisa meneladani Muhammad habibullah…
Tak kenal putus asa menyebar risalah, walau dihambat berjuta mehnah…
Kerna aku insan yang lemah, sering berputus asa..

Ajarkan aku untuk mencintai bidadari..
Agar aku hayati tiap bait istighfarku, moga terampun dosa-dosaku..
Agar aku ikhlas dalam ratib zikirku, moga dilembutkan hati nuraniku..
Agar aku tegar di sepertiga malamku, moga Tuhan dengar rintihan batinku..
Ajari aku supaya aku tahu, dan supaya aku mahu..

Ajarkan aku untuk mencintai bidadari..
Agar hilang sedih resah hatiku..
Agar sembuh luka pilu sanubariku..
Agar terubat hampa kecewa sukmaku...
Juga supaya aku tahu, yang bidadariku tak pernah jemu..
Menanti dengan sepenuh cinta, hadirnya aku..

Ajarkan aku untuk mencintai bidadari…
Sehingga redha Allah ku jamah..
Sehingga khusnul khatimah menjadi anugerah..

Musab, 21/12/13

5 comments:

  1. Ajarkan aku untuk mencintai wildan boleh tak???hehe

    ReplyDelete
    Replies
    1. Wildan ni kanak-kanak kecil kan..?

      Delete
    2. Ohh really? Macam menarik je. Ada hadis atau dalil tak pasal ni?

      Delete
  2. salam.

    mungkin boleh rujuk surah al-insan ayat 19, yang bermaksud :

    " Dan mereka dikelilingi oleh para pemuda-pemuda yang tetap muda.Apakah bila kamu melihatnya,akan kamu kira mereka, mutiara yang bertaburan."

    Dalam ayat ini ada menyebut tentang 'wildan'..
    Yang mana kalau menurut tafsir al-Azhar, wildan diumpamakan 'mutiara yang bertaburan' kalau kita pandangnya. -dimana saja mereka berjalan,melayani kesana kemari, menyelenggarakan dan menghormati 'ibaad Allah'.

    Tapi, kat sini bercakap tentang orang yang mendapat ganjaran masuk syurga tu, mereka dilayani, dihormati oleh pelayan2 yg muda tu. Tandanya dlam syurga bukan sahaja ada bidadari, tapi 'bidadara' pun. Cuma kat dalam ayat ni, x cakap pun pelayan yang muda tu ditugaskan untuk mengubat hati gadis2 yg x sempat bersuami then meninggal dunia...


    Mohon yang lebih 'arif jawab....


    Maaf,
    Hanya dapat kongsi ilmu sedikit..
    Ilmu ciput jer... :)

    ReplyDelete